13 Δραστηριότητες για να ενισχύσετε την Γλωσσική Ανάπτυξη του παιδιού σας.
Γράφει: Αθανασία Βρυωνάκη – Λογοθεραπεύτρια
Από πολύ μικρά τα παιδιά, μαθαίνουν σταδιακά, να χρησιμοποιούν την ¨γλώσσα¨ ως μέσο επικοινωνίας. Αυτό-πέρα από την έμφυτη ικανότητα που διαθέτουν- οφείλεται κυρίως στην ικανότητα τους να μιμούνται τον τρόπο με τον οποίο μιλούν και επικοινωνούν τα άτομα που το περιβάλλουν.
Τι μπορούμε λοιπόν, να κάνουμε εμείς ως γονείς/φροντιστές προκειμένου να βοηθήσουμε στην γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού μας;
• Όταν θελήσετε να μιλήσετε στο παιδί σας, σιγουρευτείτε ότι έχετε την απόλυτη προσοχή του.
• Δίνετε ¨χώρο¨ και χρόνο στο παιδί σας κατά το διάλογο προκειμένου να μπορέσει να καταλάβει τι του ζητάτε, να το επεξεργαστεί και να απαντήσει. Αυτό θα το πετύχετε, κάνοντας παύσεις κατά την ομιλία.
• Δείξτε στο παιδί σας ότι το καταλαβαίνετε όταν σας μιλάει και να επιβραβεύστε το γι΄ αυτό!
• Χρησιμοποιήστε χωροχρονικές έννοιες (πάνω, μέσα , δίπλα, πριν, αύριο κλπ) όταν συζητάτε.
• Δώστε λίγη προσοχή στον εμπλουτισμό του λεξιλογίου του, λέγοντας του προτάσεις που θα περιέχουν διαφορετικές λέξεις (από αυτές που χρησιμοποιεί ) αλλά ίδιας σημασίας.
Για παράδειγμα:
1) Βάλε την κασετίνα μέσα στην σάκα σου για να μην την ξεχάσεις.
2) Βλέπεις πόσα οχήματα έχει το βενζινάδικο; Θα έρθουμε αργότερα για βενζίνη.
• Χρησιμοποιείτε λέξεις αντίθετες μεταξύ τους, για παράδειγμα:
Αντί να πείτε «το πιάτο σου είναι γεμάτο» πείτε «το πιάτο σου δεν είναι άδειο».
• Παίξτε παιχνίδια που απαιτούν περιγραφή αντικειμένων ή και το αντίστροφο. Για παράδειγμα:
«Τι είναι αυτό που είναι ξινό, είναι κίτρινο και είναι λαχανικό; (το λεμόνι)» ή Δώστε του μια λέξη πχ ¨το αυγό¨ και βάλτε τον στην διαδικασία να το περιγράψει μέχρι να το βρουν οι υπόλοιποι παίχτες.
• Δώστε στο παιδί σας 2-3 εντολές μαζί να εκτελέσει (σύνθετες εντολές). Για παράδειγμα, πήγαινε στο γραφείο σου και φέρε μου τον κόκκινο μαρκαδόρο.
• Ζητήστε του να σας δώσει το ίδιο το παιδί οδηγίες για το πως να φτιάξετε κάτι, πχ πώς να φτιάξετε ένα κάστρο από τουβλάκια/πώς παίζετε ένα αγαπημένο του παιχνίδι. Επίσης, μπορείτε να φτιάξετε μέσα στο σπίτι διαδρομές με εμπόδια από μικρά έπιπλα και αντικείμενα και εκείνο να σας δώσει οδηγίες για το πώς θα πάτε από το ένα σημείο στο άλλο.
• Δείτε εικόνες από παραμύθια ή βίντεο ή το αγαπημένο του παιδικό και ρωτήστε το ¨τι θα γίνει μετά;¨, ¨τι έγινε πριν;¨
• Βρείτε αντικείμενα μέσα κι έξω από το σπίτι και ομαδοποιήστε τα. Για παράδειγμα, βλέπετε ένα φορτηγό-> Ανήκει στα μεταφορικά μέσα, η κιθάρα -> στα μουσικά όργανα κ.ο.
• Ενώ ομαδοποιείτε τα αντικείμενα, μπορείτε να βρίσκετε και τι δεν ταιριάζει. Για παράδειγμα, το αμάξι δεν ταιριάζει με το την πεταλούδα, το κουνούπι και την μέλισσα, γιατί είναι έντομα.
Παραπάνω, υπάρχουν μερικές από τις δραστηριότητες που μπορούμε να κάνουμε στην καθημερινότητά μας, ,είτε με τη μορφή παιχνιδιού είτε σε μια βόλτα κλπ, προκειμένου να προάγουμε την ανάπτυξη της ομιλίας των παιδιών μας . Σε κάθε περίπτωση, ο βασικός σκοπός είναι να βρίσκετε αφορμές για συζήτηση με το παιδί και εκμάθηση νέων πληροφοριών.