Μαθησιακές Δυσκολίες στα Μαθηματικά: Ορισμοί και Κύρια Χαρακτηριστικά

Γράφει: Αθανασία Βρυωνάκη – Λογοθεραπεύτρια

Οι μαθησιακές δυσκολίες στα μαθηματικά αποτελούν μία από τις σημαντικότερες γνωστικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα παιδιά. Σύμφωνα με τους Pierangelo & Giuliani (2008), αποτελούν τη δεύτερη πιο συχνή κατηγορία μαθησιακών δυσκολιών μετά τις δυσκολίες στην ανάγνωση, προκαλώντας έντονο ενδιαφέρον στη σύγχρονη επιστημονική κοινότητα.

Τι είναι οι Μαθησιακές Δυσκολίες στα Μαθηματικά;

Για να χαρακτηριστεί ένα παιδί ότι έχει μαθησιακές δυσκολίες στα μαθηματικά, θα πρέπει να πληρούνται κάποιες βασικές προϋποθέσεις: να διαθέτει τουλάχιστον μέση νοημοσύνη, φυσιολογική αισθητηριακή λειτουργία, να απουσιάζουν σοβαρές συναισθηματικές ή αναπτυξιακές διαταραχές και να έχει επαρκείς εκπαιδευτικές ευκαιρίες.

Οι όροι που χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν την κατάσταση ποικίλουν, όπως:

  • Διαταραχή στα Μαθηματικά (Mathematics Disorders)
  • Ειδική Μαθησιακή Διαταραχή
  • Δυσαριθμησία (Dyscalculia)

Στη διεθνή βιβλιογραφία, ο όρος δυσαριθμησία επικρατεί (Fuchs, Fuchs & Prentice, 2004), περιγράφοντας την ειδική μαθησιακή δυσκολία που σχετίζεται με την κατανόηση και εκτέλεση μαθηματικών πράξεων.

Χαρακτηριστικά Μαθητών με Μαθησιακές Δυσκολίες στα Μαθηματικά

Κάθε παιδί εμφανίζει μοναδικά χαρακτηριστικά. Ωστόσο, μερικά κοινά σημεία περιλαμβάνουν:

  • Δυσκολία στην κατανόηση βασικών μαθηματικών εννοιών (π.χ., αριθμητική σειρά, αξία θέσης).
  • Αδυναμία απομνημόνευσης βασικών μαθηματικών γεγονότων (όπως οι πίνακες πολλαπλασιασμού).
  • Προβλήματα στην εκτέλεση πράξεων και επίλυση προβλημάτων.
  • Χαμηλή αυτοεκτίμηση και άγχος κατά την ενασχόληση με αριθμητικά καθήκοντα.

Στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία, ενδείξεις μπορεί να είναι η δυσκολία στην αναγνώριση αριθμών και στην εκτίμηση ποσοτήτων. Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, τα παιδιά ενδέχεται να αγωνίζονται με πιο σύνθετες μαθηματικές έννοιες όπως άλγεβρα ή γεωμετρία.

Πώς Αναγνωρίζονται οι Μαθησιακές Δυσκολίες στα Μαθηματικά;

Η διάγνωση απαιτεί την αξιολόγηση από ειδικό λογοθεραπευτή, εργοθεραπευτή ή ειδικό παιδαγωγό. Εργαλεία όπως το Dyscalculia Screener (εξωτερικός σύνδεσμος, DoFollow) χρησιμοποιούνται διεθνώς για την αναγνώριση της δυσαριθμησίας.

Είναι επίσης σημαντικό οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς να συνεργάζονται με ειδικούς για να προσφέρουν στο παιδί την κατάλληλη υποστήριξη και προσαρμογές στη μαθησιακή του πορεία.

Συμπεράσματα

Οι μαθησιακές δυσκολίες στα μαθηματικά δεν είναι απλώς μία αδυναμία στο σχολείο αλλά ένα σύνθετο φαινόμενο που απαιτεί ευαισθησία, κατανόηση και επιστημονική προσέγγιση. Η έγκαιρη αναγνώριση και η στοχευμένη υποστήριξη μπορούν να κάνουν τη διαφορά στην ακαδημαϊκή και ψυχολογική εξέλιξη του παιδιού.

[πηγή:Τζιβινίκου Σ.,Χτίζοντας γέφυρες με τη διδακτική πράξη]
[πηγή:Τζιβινίκου Σ.,Χτίζοντας γέφυρες με τη διδακτική πράξη]
[πηγή:Τζιβινίκου Σ.,Χτίζοντας γέφυρες με τη διδακτική πράξη]
[πηγή:Τζιβινίκου Σ.,Χτίζοντας γέφυρες με τη διδακτική πράξη]
[πηγή:Τζιβινίκου Σ.,Χτίζοντας γέφυρες με τη διδακτική πράξη]
[πηγή:Τζιβινίκου Σ.,Χτίζοντας γέφυρες με τη διδακτική πράξη]

Στηρίξτε το Θεραπευτικό Κέντρο Λόγου και Κίνησης, μοιράζοντας το παρόν άρθρο!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest