Δίδυμα στο Νηπιαγωγείο: Μαζί ή Χωριστά;
Κάθε Σεπτέμβρη, οι γονείς καλούνται να πάρουν σημαντικές αποφάσεις για τα παιδιά τους — και για τους γονείς διδύμων, μία από τις πιο δύσκολες είναι αυτή:
Πρέπει τα δίδυμα να είναι στο ίδιο τμήμα ή να χωριστούν;
Δεν υπάρχει μία σωστή απάντηση
Αν και η ερώτηση φαίνεται απλή, η απάντηση είναι πολύπλευρη και εξαρτάται από τα ίδια τα παιδιά. Δεν υπάρχει «σωστό» ή «λάθος» που να ισχύει για όλα τα δίδυμα. Αντίθετα, η απόφαση πρέπει να βασίζεται στις ανάγκες, την προσωπικότητα και τη δυναμική της σχέσης τους.
Τι λένε οι έρευνες;
Έρευνες έχουν δείξει πως:
- Δεν υπάρχουν σημαντικές διαφορές στην ακαδημαϊκή επίδοση ανάμεσα σε δίδυμα που είναι στο ίδιο ή σε διαφορετικά τμήματα.
(Tully et al., 2004 · van Leeuwen et al., 2005) - Η απόφαση να χωριστούν ή όχι πρέπει να είναι ευέλικτη και εξατομικευμένη, λαμβάνοντας υπόψη τη μεταξύ τους σχέση.
- Για ορισμένα δίδυμα, η παρουσία του αδελφού/της αδελφής μπορεί να είναι πηγή ασφάλειας. Για άλλα, μπορεί να εμποδίζει την αυτονομία και την προσωπική ανάπτυξη.
Πότε μπορεί να ωφελήσει ο διαχωρισμός;
- Όταν υπάρχει έντονος ανταγωνισμός ή σύγκριση.
- Όταν το ένα παιδί κυριαρχεί πάνω στο άλλο.
- Όταν το ένα παιδί βασίζεται υπερβολικά στον αδελφό/στην αδελφή του.
- Όταν εκφράζουν διαφορετικές ανάγκες ή επιθυμούν οι ίδιοι να είναι χωριστά.
Πότε μπορεί να ωφελήσει το να είναι μαζί;
- Όταν τα παιδιά είναι αρμονικά δεμένα και λειτουργούν συνεργατικά.
- Όταν έχουν ανάγκη ο ένας τον άλλον για να νιώσουν ασφάλεια σε μια νέα συνθήκη.
- Όταν δεν υπάρχει συγκρουσιακή δυναμική.
- Όταν ο χωρισμός προκαλεί έντονο άγχος ή αίσθηση εγκατάλειψης.
Ποιος αποφασίζει;
Η απόφαση συνήθως λαμβάνεται από τον/την προϊστάμενο/η του Νηπιαγωγείου, όμως οι γονείς έχουν ρόλο και φωνή.
Γι’ αυτό είναι σημαντικό να ζητούνται:
- Η γνώμη των παιδιών (σε απλή, προσαρμοσμένη γλώσσα).
- Η άποψη των παιδαγωγών (ιδίως αν υπάρχουν ήδη εμπειρίες από τον παιδικό σταθμό).
- Η καθοδήγηση ειδικών, όταν οι σχέσεις είναι πιο σύνθετες.
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς;
Ανεξάρτητα από το αν είναι μαζί ή χωριστά:
- Μην συγκρίνετε τα δίδυμα. Μπορεί να έχουν εντελώς διαφορετικούς ρυθμούς και ανάγκες.
- Καλλιεργήστε τον διάλογο με το σχολείο. Η εκπαιδευτική ομάδα είναι σύμμαχος.
- Υποστηρίξτε την ατομικότητα κάθε παιδιού με προσωπικές εμπειρίες, φίλους και ενδιαφέροντα.
- Διατηρήστε μια ευέλικτη στάση. Αν δεν λειτουργεί η επιλογή που κάνατε, μπορεί να αλλάξει στη διάρκεια της χρονιάς.
Τι προτείνουμε εμείς;
Σε κάθε τέτοια περίπτωση, αξίζει να αναζητήσετε μια δεύτερη γνώμη.
Κάθε παιδί είναι μοναδικό — και πολλές φορές, μια επαγγελματική ματιά μπορεί να εντοπίσει δυναμικές που περνούν απαρατήρητες.
Αν αναρωτιέστε ποια είναι η καλύτερη επιλογή για τα δικά σας δίδυμα, μπορείτε να απευθυνθείτε στο Κέντρο μας για μια σύντομη συμβουλευτική συνάντηση. Μαζί θα αναζητήσουμε την απόφαση που ταιριάζει καλύτερα στα δικά σας παιδιά.