Η φωτογραφία απεικονίζει δύο διδιμάκια, ένα κοριτσάκι κα ιένα αγοράκι με τίτλο: Δίδυμα στο Νηπιαγωγείο: Μαζί ή Χωριστά;

Δίδυμα στο Νηπιαγωγείο: Μαζί ή Χωριστά;

Κάθε Σεπτέμβρη, οι γονείς καλούνται να πάρουν σημαντικές αποφάσεις για τα παιδιά τους — και για τους γονείς διδύμων, μία από τις πιο δύσκολες είναι αυτή:

Πρέπει τα δίδυμα να είναι στο ίδιο τμήμα ή να χωριστούν;

Δεν υπάρχει μία σωστή απάντηση

Αν και η ερώτηση φαίνεται απλή, η απάντηση είναι πολύπλευρη και εξαρτάται από τα ίδια τα παιδιά. Δεν υπάρχει «σωστό» ή «λάθος» που να ισχύει για όλα τα δίδυμα. Αντίθετα, η απόφαση πρέπει να βασίζεται στις ανάγκες, την προσωπικότητα και τη δυναμική της σχέσης τους.

Τι λένε οι έρευνες;

Έρευνες έχουν δείξει πως:

  • Δεν υπάρχουν σημαντικές διαφορές στην ακαδημαϊκή επίδοση ανάμεσα σε δίδυμα που είναι στο ίδιο ή σε διαφορετικά τμήματα.
    (Tully et al., 2004 · van Leeuwen et al., 2005)
  • Η απόφαση να χωριστούν ή όχι πρέπει να είναι ευέλικτη και εξατομικευμένη, λαμβάνοντας υπόψη τη μεταξύ τους σχέση.
  • Για ορισμένα δίδυμα, η παρουσία του αδελφού/της αδελφής μπορεί να είναι πηγή ασφάλειας. Για άλλα, μπορεί να εμποδίζει την αυτονομία και την προσωπική ανάπτυξη.

Πότε μπορεί να ωφελήσει ο διαχωρισμός;

  • Όταν υπάρχει έντονος ανταγωνισμός ή σύγκριση.
  • Όταν το ένα παιδί κυριαρχεί πάνω στο άλλο.
  • Όταν το ένα παιδί βασίζεται υπερβολικά στον αδελφό/στην αδελφή του.
  • Όταν εκφράζουν διαφορετικές ανάγκες ή επιθυμούν οι ίδιοι να είναι χωριστά.

Πότε μπορεί να ωφελήσει το να είναι μαζί;

  • Όταν τα παιδιά είναι αρμονικά δεμένα και λειτουργούν συνεργατικά.
  • Όταν έχουν ανάγκη ο ένας τον άλλον για να νιώσουν ασφάλεια σε μια νέα συνθήκη.
  • Όταν δεν υπάρχει συγκρουσιακή δυναμική.
  • Όταν ο χωρισμός προκαλεί έντονο άγχος ή αίσθηση εγκατάλειψης.

Ποιος αποφασίζει;

Η απόφαση συνήθως λαμβάνεται από τον/την προϊστάμενο/η του Νηπιαγωγείου, όμως οι γονείς έχουν ρόλο και φωνή.

Γι’ αυτό είναι σημαντικό να ζητούνται:

  • Η γνώμη των παιδιών (σε απλή, προσαρμοσμένη γλώσσα).
  • Η άποψη των παιδαγωγών (ιδίως αν υπάρχουν ήδη εμπειρίες από τον παιδικό σταθμό).
  • Η καθοδήγηση ειδικών, όταν οι σχέσεις είναι πιο σύνθετες.

Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς;

Ανεξάρτητα από το αν είναι μαζί ή χωριστά:

  • Μην συγκρίνετε τα δίδυμα. Μπορεί να έχουν εντελώς διαφορετικούς ρυθμούς και ανάγκες.
  • Καλλιεργήστε τον διάλογο με το σχολείο. Η εκπαιδευτική ομάδα είναι σύμμαχος.
  • Υποστηρίξτε την ατομικότητα κάθε παιδιού με προσωπικές εμπειρίες, φίλους και ενδιαφέροντα.
  • Διατηρήστε μια ευέλικτη στάση. Αν δεν λειτουργεί η επιλογή που κάνατε, μπορεί να αλλάξει στη διάρκεια της χρονιάς.

Τι προτείνουμε εμείς;

Σε κάθε τέτοια περίπτωση, αξίζει να αναζητήσετε μια δεύτερη γνώμη.

Κάθε παιδί είναι μοναδικό — και πολλές φορές, μια επαγγελματική ματιά μπορεί να εντοπίσει δυναμικές που περνούν απαρατήρητες.

Αν αναρωτιέστε ποια είναι η καλύτερη επιλογή για τα δικά σας δίδυμα, μπορείτε να απευθυνθείτε στο Κέντρο μας για μια σύντομη συμβουλευτική συνάντηση. Μαζί θα αναζητήσουμε την απόφαση που ταιριάζει καλύτερα στα δικά σας παιδιά.

Στηρίξτε το Θεραπευτικό Κέντρο Λόγου και Κίνησης, μοιράζοντας το παρόν άρθρο!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest