Με τον όρο μαθησιακές δυσκολίες εννοούμε όλες εκείνες τις δυσκολίες οι οποίες δεν είναι αναμενόμενες και εμφανίζονται με τη μορφή χαμηλής επίδοσης.
Τα παιδιά με ΜΔ δεν έχουν σοβαρά νοητικά, ψυχολογικά ή σωματικά προβλήματα. Συγκεκριμένα ΜΔ είναι η διάσταση μεταξύ του δυναμικού (του παιδιού) και της επίδοσης ( συνήθως χαμηλή).
Οι Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες είναι οι εξής:
Οι δυσκολίες μπορεί να παρατηρηθούν σε έναν ή και περισσότερους από τους παρακάτω τομείς:
Ανάγνωση: αδυναμία ταύτισης γραφήματος με ήχο, αντικαταστάσεις ή αντιμεταθέσεις, επίπονη ανάγνωση με αργό ρυθμό, δυσκολία στην ανάγνωση χειρογράφων, φωνή χωρίς χρώμα (μονότονος ρυθμός), δυσκολία κατανόησης κειμένου.
Γραφή & Γραπτός λόγος: αντικαταστάσεις γραφημάτων, λάθη στην θεματική και στην καταληκτική ορθογραφία, απουσία σημείων στίξης ,τόνων , κεφαλαίου γράμματος στην αρχή της πρότασης κα Δυσκολία στην απλή και σύνθετη δομή πρότασης ( σύνταξη), στην ανάπτυξη παραγράφου και κατ’ επέκταση στην έκθεση.
Προφορικός λόγος: φτωχό λεξιλόγιο, δυσκολία στην οργάνωση της σκέψης με σκοπό την έκφραση της, δυσκολία στην ακουστική διάκριση ήχων, δυσκολία στην εύρεση λέξεων που ομοιοκαταληκτούν ή που ξεκινούν με συγκεκριμένο φώνημα/συλλαβή , δυσκολίες στην περιγραφή/ αφήγηση κα.
Μαθηματικά: δυσκολία στις μαθηματικές έννοιες, στην αναγνώριση αριθμών, στην αρίθμηση, στην επίλυση προβλημάτων, στους υπολογισμούς, στην εκμάθηση της ώρας και στη μέτρηση των χρημάτων κα
Λοιπές Δυσκολίες: δυσκολίες στις χωρο-χρονικές έννοιες, αδυναμία στην προσοχή και στη συγκέντρωση, στη μνήμη, στην αδρή και λεπτή κινητικότητα, δυσκολία στην οργάνωση ως προς τον εαυτό τους και ως προς τον χώρο κα.
Ο ειδικευμένος Λογοθεραπευτής/ Ειδικός παιδαγωγός με σωστή και ολοκληρωμένη αξιολόγηση θα διερευνήσει τους τομείς στους οποίους υστερεί το παιδί ( μορφολογία/σύνταξη/ σημασιολογία/μαθηματικά/ μνήμη κα) και μετά από ενημέρωση και συμφωνία με του γονείς, ξεκινά η μαθησιακή παρέμβαση, κατά την οποία σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει μα θυμίζει το σχολικό πλαίσιο.