Διάβασμα χωρίς αποτέλεσμα – Γιατί; | Παιδί & Μνήμη

Διάβασμα χωρίς αποτέλεσμα – Γιατί;

Γιατί το παιδί μου διαβάζει αλλά δεν θυμάται;

Είναι απόγευμα και το παιδί σου είναι σκυμμένο πάνω από τα τετράδιά του. Διαβάζει, γράφει, υπογραμμίζει… ώρες. Κι όμως, όταν έρθει η ώρα του διαγωνίσματος ή της απλής ερώτησης: δεν θυμάται τίποτα.

«Μα αφού διάβασε!»
«Μα πώς γίνεται να μην καταλαβαίνει;»
«Μήπως δεν προσπαθεί;»

Αν αυτές οι σκέψεις σού είναι οικείες, δεν είσαι μόνος. Πολλοί γονείς παρατηρούν αυτό το φαινόμενο: διάβασμα με τις ώρες – αλλά χωρίς αποτέλεσμα.

Οι συχνότεροι λόγοι που η γνώση “δεν μένει” – Διάβασμα χωρίς αποτέλεσμα;

1. Έλλειψη κατανόησης

Αν το παιδί δεν έχει κατανοήσει σε βάθος το κείμενο, δεν μπορεί να συγκρατήσει τις πληροφορίες. Αποστηθίζει χωρίς νόημα = ξεχνά γρήγορα.

2. Ελλιπής προσοχή / συγκέντρωση

Αν κατά τη διάρκεια της μελέτης διασπάται συνεχώς (κινητό, θόρυβοι, βαρεμάρα), η εισροή πληροφορίας είναι ελλιπής.

3. Δυσκολίες στη μνήμη

Η βραχύχρονη ή μακρόχρονη μνήμη μπορεί να μην λειτουργεί επαρκώς. Το παιδί ξεχνά τι διάβασε στην αρχή, πριν φτάσει στο τέλος.

4. Έλλειψη στρατηγικών

Δεν ξέρει να:

  • Υπογραμμίζει τα βασικά
  • Κάνει περίληψη
  • Χτίζει χάρτες ή συνδέσεις

Με λίγα λόγια: διαβάζει όπως όπως, χωρίς “εργαλεία”.

5. Άγχος ή χαμηλή αυτοπεποίθηση

Όταν ένα παιδί φοβάται ότι δεν τα καταφέρνει, ο εγκέφαλος λειτουργεί σε “κατάσταση επιβίωσης” – όχι μάθησης.

Πώς να βοηθήσεις το παιδί να μάθει αποτελεσματικά

1. Εστίασε στην κατανόηση – όχι στην αποστήθιση

Ζήτα του να σου εξηγήσει με δικά του λόγια τι κατάλαβε. Αν μπορεί να στο πει, σημαίνει ότι το έχει επεξεργαστεί.

2. Δούλεψε με μικρές ενότητες και διαλείμματα

Η πολύωρη μελέτη κουράζει και μπλοκάρει τη μνήμη. Προτίμησε 25 λεπτά μελέτης – 5 λεπτά διάλειμμα.

3. Χρησιμοποίησε οπτικά εργαλεία

  • Χρωματιστά post-it
  • Νοητικοί χάρτες
  • Εικόνες και σχέδια για λέξεις-κλειδιά

Η οπτική ενίσχυση βοηθά τη μνήμη.

4. Δημιουργήστε μικρές ρουτίνες επανάληψης

Η επανάληψη με μικρά διαστήματα (π.χ. 10’ την επόμενη μέρα) σταθεροποιεί τη γνώση.

5. Ενίσχυσε τη σιγουριά του

Αντί να ελέγχεις διαρκώς αν “τα είπε σωστά”, επικεντρώσου στο πώς βελτιώνεται, και όχι μόνο στο αποτέλεσμα.

Πότε χρειάζεται αξιολόγηση

Αν το παιδί σου:

  • Διαβάζει με κόπο αλλά δεν θυμάται
  • Δεν κατανοεί βασικές οδηγίες
  • Χάνει εύκολα τη συγκέντρωσή του
  • Δυσκολεύεται να οργανώσει τη σκέψη του

… τότε ίσως χρειάζεται εξειδικευμένη αξιολόγηση. Δεν είναι ένδειξη “τεμπελιάς” ή “ανωριμότητας”. Είναι σημάδι ότι χρειάζεται διαφορετικό τρόπο μάθησης – και καθοδήγηση που ταιριάζει στο προφίλ του.

Τι προσφέρει το Θεραπευτικό Κέντρο Λόγου & Κίνησης

Στο Θεραπευτικό Κέντρο Λόγου & Κίνησης – Αθανασία Βρυωνάκη, έχουμε ως στόχο να καταλάβουμε πώς μαθαίνει κάθε παιδί – και να το βοηθήσουμε να μαθαίνει αποτελεσματικά.

Μέσα από ψυχοπαιδαγωγική αξιολόγηση, δομημένα προγράμματα μελέτης και υποστήριξη γονέων, σχεδιάζουμε εξατομικευμένες στρατηγικές που ενισχύουν τη μνήμη, τη συγκέντρωση και την οργάνωση της σκέψης.

Μη μείνεις στην απογοήτευση.
Μίλησέ μας – και ας ανακαλύψουμε μαζί πώς “μένει” η γνώση στο δικό σας παιδί.

Στηρίξτε το Θεραπευτικό Κέντρο Λόγου και Κίνησης, μοιράζοντας το παρόν άρθρο!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest