Ένα παιδί προσπαθεί να διαβάσει σε γραφείο με απογοήτευση. Μαθησιακή Δυσκολία: Πώς να Καταλάβεις τα Σημάδια στο Παιδί Σου

Μαθησιακή Δυσκολία: Πώς να Καταλάβεις τα Σημάδια στο Παιδί Σου

«Είναι έξυπνος, το ξέρω… αλλά δεν τα πάει καλά στο σχολείο.»

«Τα καταλαβαίνει όλα όταν του τα εξηγώ προφορικά, αλλά μόλις πάει να τα γράψει, κολλάει.»

«Πώς γίνεται να θυμάται απ’ έξω ολόκληρα τραγούδια και να μη θυμάται πώς γράφεται το “και”;»

Αν κάπου σε αυτές τις φράσεις αναγνωρίζεις το δικό σου παιδί, τότε ίσως είναι ώρα να σταθείς λίγο παραπάνω στη λέξη “αλλά”. Γιατί πολύ συχνά, πίσω από ένα “είναι έξυπνος, αλλά…”, κρύβεται μια μαθησιακή δυσκολία που δεν έχει αναγνωριστεί – ή έχει παρεξηγηθεί.

Η παγίδα του “έξυπνου παιδιού”

Όταν ένα παιδί έχει καλή αντίληψη, ευφράδεια, πλούσιο λεξιλόγιο, ζωηρή φαντασία ή χιούμορ, το περιβάλλον του περιμένει αντίστοιχες σχολικές επιδόσεις. Αν αυτές δεν έρχονται, η πρώτη εξήγηση συνήθως είναι: τεμπελιά, αδιαφορία, ανωριμότητα ή έλλειψη προσπάθειας.

Και όμως, πολλές φορές το παιδί προσπαθεί όσο μπορεί – απλώς δεν καταφέρνει να εκφράσει στο χαρτί ή να αποδώσει με τους σχολικούς όρους αυτό που καταλαβαίνει.

Μαθησιακή δυσκολία: τι είναι (και τι δεν είναι)

Μια μαθησιακή δυσκολία δεν σημαίνει χαμηλή νοημοσύνη. Αντίθετα, πολλά παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, όπως η δυσλεξία ή η δυσαριθμησία, έχουν υψηλή νοημοσύνη, δημιουργική σκέψη και ταλέντα. Η δυσκολία τους εντοπίζεται στον τρόπο που επεξεργάζονται, οργανώνουν ή αποθηκεύουν πληροφορίες.

Παραδείγματα:

  • Το παιδί διαβάζει αλλά δεν κατανοεί το κείμενο.
  • Θυμάται τι του είπες προφορικά, αλλά δεν μπορεί να το γράψει.
  • Κάνει ορθογραφικά λάθη σε λέξεις που “ήξερε”.
  • Έχει καλό προφορικό λόγο αλλά φτωχό γραπτό.
  • Ξεχνάει τη σειρά στα βήματα ενός προβλήματος.
  • Αντιμετωπίζει δυσκολία στη συγκέντρωση ή την οργάνωση.

Πότε να υποψιαστεί ένας γονιός ότι κάτι “τρέχει”;

Οι πιο συχνές ενδείξεις μαθησιακής δυσκολίας δεν είναι μόνο τα χαμηλά διαγωνίσματα. Μπορεί να είναι:

  • Συχνές συγκρούσεις στο διάβασμα στο σπίτι (θυμός, κλάματα, απόσπαση).
  • Χαμηλή αυτοεκτίμηση, φράσεις όπως “είμαι χαζός” ή “δεν μπορώ”.
  • Αντίσταση στο να γράψει, να διαβάσει ή να κάνει ασκήσεις.
  • Ανισορροπία μεταξύ προφορικών και γραπτών επιδόσεων.
  • Υψηλό άγχος για το σχολείο, ακόμα και σωματικά συμπτώματα (πονόκοιλοι, πονοκέφαλοι).

Όχι τεμπελιά – διαφορετικός τρόπος μάθησης

Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες μαθαίνουν διαφορετικά. Δεν σημαίνει ότι δεν μπορούν να μάθουν, αλλά ότι χρειάζονται διαφορετικές προσεγγίσεις: πιο βιωματικές, πολυαισθητηριακές, με περισσότερο οπτικό ή ακουστικό υλικό και εξατομικευμένη υποστήριξη.

Η αναγνώριση μιας δυσκολίας δεν είναι ταμπέλα. Είναι γέφυρα για να προχωρήσει το παιδί με αυτοπεποίθηση και να αξιοποιήσει τις δυνατότητές του.

Ο ρόλος του ειδικού και η ανακούφιση του παιδιού

Ένα παιδί που για καιρό ακούει ότι “δεν προσπαθεί”, “δεν συγκεντρώνεται”, “κάνει συνέχεια τα ίδια λάθη”, σιγά-σιγά χάνει την πίστη στον εαυτό του. Η σωστή αξιολόγηση από ειδικούς στην ειδική αγωγή, τη λογοθεραπεία ή την ψυχοπαιδαγωγική, βοηθά στην κατανόηση των βαθύτερων αιτιών και δίνει ένα σαφές πλάνο ενίσχυσης.

Το βλέμμα του παιδιού αλλάζει όταν καταλάβει ότι δεν φταίει. Ότι υπάρχει εξήγηση – και λύση.

Αν βλέπεις το παιδί σου σε όλα αυτά ή σε κάποια από αυτά…

Μη μείνεις με την αμφιβολία. Στο Θεραπευτικό Κέντρο Λόγου & Κίνησης – Αθανασία Βρυωνάκη, αξιολογούμε με αγάπη, επιστημονικότητα και εμπειρία κάθε παιδί με βάση τα δυνατά του σημεία και τις ανάγκες του.

Μαζί μπορούμε να χτίσουμε ένα μονοπάτι όπου το παιδί σου θα πιστέψει ξανά στις δυνατότητές του – και θα τις δείξει σε όλο τον κόσμο.

Επικοινώνησε μαζί μας για μια πρώτη συνάντηση και ας δούμε πώς μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί σου να πετάξει!

Στηρίξτε το Θεραπευτικό Κέντρο Λόγου και Κίνησης, μοιράζοντας το παρόν άρθρο!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest