Αφηγηματική Δεξιότητα Παιδιού: Γιατί Δεν Λέει Ιστορίες;

Γιατί το Παιδί μου δεν Λέει Ιστορίες;

Η αφηγηματική δεξιότητα – το να μπορεί ένα παιδί να “πλέξει” και να “παραδώσει” μια ιστορία – δεν είναι αυτονόητη. Είναι μια σύνθετη δεξιότητα που στηρίζεται σε πολλές άλλες: γλώσσα, μνήμη, οργάνωση, συγκέντρωση και συναισθηματική κατανόηση.

Τι είναι η Αφηγηματική Δεξιότητα

  • Διηγηθείς μια εμπειρία ή μια φανταστική ιστορία
  • Παρουσιάσεις τα γεγονότα με σωστή σειρά
  • Συνδέσεις γεγονότα με αιτία-αποτέλεσμα
  • Περιγράψεις πρόσωπα, πράξεις, σκέψεις και συναισθήματα
  • Διατηρήσεις το ενδιαφέρον του ακροατή

Με απλά λόγια: είναι το πώς “λέω μια ιστορία που έχει νόημα”.

Γιατί Είναι Σημαντική

  • Για την καθημερινή επικοινωνία: Τα παιδιά που αφηγούνται καλά, επικοινωνούν αποτελεσματικά.
  • Για τη σχολική μάθηση: Η αφηγηματική ικανότητα ενισχύει την κατανόηση κειμένων και την οργάνωση σκέψης.
  • Για την κοινωνική αλληλεπίδραση: Μέσα από ιστορίες, τα παιδιά μαθαίνουν να σχετίζονται με τους άλλους.

Τι μπορεί να δείχνει μια Δυσκολία στην Αφήγηση

Αν ένα παιδί:

  • Δυσκολεύεται να ξεκινήσει μια ιστορία
  • Παραλείπει βασικά στοιχεία
  • Δεν τηρεί χρονολογική σειρά
  • Χρησιμοποιεί φτωχό λεξιλόγιο

…ίσως χρειάζεται υποστήριξη σε τομείς όπως η γλωσσική έκφραση, η μνήμη ή η οργάνωση σκέψης.

Είναι Φυσιολογικό να μη Λέει Ιστορίες το Παιδί μου;

Ανά ηλικία:

  • 3-4 ετών: Απλές προτάσεις, βασικά γεγονότα
  • 4-5 ετών: Συνδέει γεγονότα, εκφράζει συναισθήματα
  • 5-6 ετών: Ιστορίες με αρχή-μέση-τέλος
  • 6+ ετών: Πλήρεις αφηγήσεις με αιτίες, χαρακτήρες και περιγραφή

Αν βλέπετε σημαντική απόκλιση ή δυσκολία που επιμένει, ζητήστε αξιολόγηση.

Πώς να Ενισχύσω την Αφήγηση στο Σπίτι

  • Ρώτα ανοιχτές ερωτήσεις: «Πώς ένιωσες όταν έγινε αυτό;»
  • Ζήτα ιστορίες, όχι απλές απαντήσεις
  • Διάβαζε και ξαναπες ιστορίες μαζί
  • Χρησιμοποίησε ερωτήσεις-οδηγούς: «Ποιος; Τι; Πού; Πότε; Γιατί;»
  • Δώσε χρόνο και χώρο – μην διακόπτεις

Και αν δεν Βλέπω Βελτίωση;

Η δυσκολία μπορεί να συνδέεται με:

  • Γλωσσική καθυστέρηση ή διαταραχή
  • Ειδική γλωσσική διαταραχή (SLI/DLD)
  • Μαθησιακές δυσκολίες ή ΔΕΠ-Υ
  • Άγχος και χαμηλή αυτοπεποίθηση

Μια λογοθεραπευτική αξιολόγηση είναι το πρώτο βήμα για σαφείς απαντήσεις.

Πώς Βοηθάμε στο Κέντρο Λόγου & Κίνησης

Στο Θεραπευτικό Κέντρο Λόγου & Κίνησης – Αθανασία Βρυωνάκη, βοηθάμε τα παιδιά να “βρουν τη φωνή τους” και να πουν τη δική τους ιστορία.

Μέσα από λογοθεραπευτικές παρεμβάσεις, παραμύθια, δομημένα παιχνίδια και τεχνικές αφηγηματικής ενίσχυσης, ενδυναμώνουμε τη γλωσσική επάρκεια, την αυτοπεποίθηση και τη σχολική επιτυχία.

Μην περιμένετε απλώς “να ανοίξει το στόμα του”. Δώστε του τα εργαλεία να εξελιχθεί.

Επικοινωνήστε μαζί μας – και ας γράψουμε μαζί τη δική του ξεχωριστή ιστορία.

Στηρίξτε το Θεραπευτικό Κέντρο Λόγου και Κίνησης, μοιράζοντας το παρόν άρθρο!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest